Khamis, 20 Oktober 2016

Surat Cinta Keempat

Jadikan kritikan tajam sebagai satu penghormatan.

Sedangkan Tuhan Sang Pencipta dan Pemberi rezeki Yang Maha Mulia seringkali  mendapat cacian dan cercaan daripada orang-orang pandir yang kurang berakal apatah lagi kita manusia yang punya banyak khilaf.

Maka, yang mampu kita lakukan adalah mengubur dalam-dalam setiap kritikan mereka dan bersikap acuh tak acuh terhadap mereka.

Dan biar hanya Allah menilai mereka melalui perkataan-perkataan mereka. Firman Allah SWT;

Allah SWT berfirman:

هٰٓأَنْتُمْ أُولَآءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتٰبِ كُلِّهِۦ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوٓا ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ  ۚ  قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ  ۗ  إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌۢ بِذَاتِ الصُّدُورِ
"Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: "Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): "Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu". Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada."
(QS. Ali 'Imran: Ayat 119)

Dan kita juga dapat melawan perlakuan buruk mereka dengan diam seinfiniti bahasa dengan cara memperbaiki akhlak kita.

Abaikan saja suara jemaah lalat itu berbicara sesama mereka. Move on. Raih cintamu.

Warkah insan,
Penciptaku Dihatiku.
14/10/2016
Surat Cinta Keempat ♡

Tiada ulasan:

Catat Ulasan