Khamis, 20 Oktober 2016

Surat Cinta Terakhir ♡ Surat Cinta Kesepuluh

Surat Cinta Terakhir ♡

Hidayah Tuhan datang melamar membawa bahagia.

"Awak nak mendengar satu kisah tak?" Tanyaku padanya. Dia hanya mengangguk tanda setuju. Saya ingin bercerita tentang bagaimana seorang hamba Allah (Izz bukan nama sebenar) dilamar hidayah-Nya sehingga terjentik hati ingin melakukan pengislahan diri.

Aku memulakan ceritaku padanya dan dia hanya tekun mendengar. Kisah ini bukan soal terbuka hati ke belum tetapi ia tentang cinta dan kasih sayang Tuhan. Faham? Dia hanya mengangguk tanda faham. Aku mulakan. Bismillahirrahmaniirrahiim.

Dipendekkan cerita, kisah ini bermula apabila izz bermimpi. Masatu dia berumur 15 tahun dan pada waktu dia tengah sakit. Allah menjentikkan hidayah ke dalam dirinya di sepertiga malam walaupun dia tengah dalam keadaan sakit macamtu. Izz mimpi dirinya diazab dan ada lembaga hitam yang mendatanginya. Sebabnya hanya kerana dia terlupa untuk solat Maghrib dan Isyak.
Dia tertidur dalam kesakitan waktu sehingga dia terlupa untuk solat. Dalam mimpi tuh, dirinya seperti diazab. Dia tengah menunggu giliran untuk penghitungan amalan sangat lama. Selepas itu, dia rasa dirinya seperti dicampak ke dalam gaung api. Izz menangis semahunya. Sebab melihatkan keadaannya yang tak mampu nak melakukan apa-apa rasanya. Dia menyesal. Setelah itu, dia merasakan seperti ada tali yang besar menimpa dirinya lagi dan menyebabkan dia tersedar daripada tidur. Izz menangis. Habis berpeluh satu badan sebab takut yang teramat. Izz membersihkan dirinya, mengqada solat Maghrib dan Isyak, lepastu dia melakukan solat sunat. Sujud syukur yang terlalu indah sebab Allah masih cinta padanya. Masih memberi peluang lagi untuknya perbaiki diri. Mantapkan diri. Alhamdulillah.

Begitulah kisahnya. Moga kita semua dapat mengambil ibrah daripada kisah di atas. In shaa Allah.

Awak nak tahu tak, berhijrah ni perlukan langkah demi langkah. Bukan terus saja tanpa panduan. Memang pada mulanya, bila kita perbaiki hidup kita, kita rasa terpaksa. Namun, lama kelamaan ia bertukar menjadi cinta. Bila tinggal, rasa cemas. Bila tak istiqamah, rasa lemas. Rasa tak? Dan pernah tak kita terfikir, andai Allah tarik nyawa kita pada masa kita bermaksiat pada-Nya. Allahu. Sia-sialah kehidupan. Itu adalah hal yang paling mengerikan dalam perjalanan kehidupan seorang hamba.

Perlukan kekuatan, carilah pada Tuhan,
Andai perlukan teman, sebaik-baik teman adalah Tuhan.

Sekian.

Warkah insan,
Penciptaku Dihatiku.
20/10/2016
Surat Cinta Kesepuluh ♡

https://telegram.me/thepenciptakudihatiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan