Khamis, 26 Oktober 2017

NAAN Qawi (Part 3)

NAAN Qawi.

Part 3--

Seminggu berlalu, tiba-tiba hati diusik rindu yang bertamu. Rindu di hatinya terhadap Hannah Auliya makin tidak tertahan. Terasa seperti ada sesuatu yang memanggil jiwanya bergelora untuk hadiah yang lebih akbar dan terlalu indah.

Seperti biasa, selepas kelas NAAN akan pergi ke surau. Baginya tempat itu lebih tenang dan selamat berbanding kafeteria. Dia berharap akan bertemu dengan Hannah Auliya di situ kerana kerinduan dan sudah hampir dua minggu mereka tidak bertemu mata dan jasad.

Hajat tertunai hati riang gembira. Dia bertemu dengan insan yang dirindu di suatu sudut ruang surau.

"Assalamu'alaikum Hannah. Hannah sihat? Lama akak tak nampak hannah. Hati jadi rindu. Hehe." Ujar NAAN.

"Wa'alaikumussalam akak. Alhamdulillah saya sihat. Akak sihat? Hannah pun rindukan akak. Lama kita tak berjumpa ya. Ada dalam seminggu lebih juga. Hehehe." Kata Hannah.

Mereka bertanya khabar, berbalas senyum dan bertukar cerita.

Lepas daripada peristiwa itu, mereka berdua semakin rapat bagai isi dengan kuku. Ke mana-mana mesti berdua dan akan berpisah sewaktu ada kelas sahaja.

Walaupun jarak usia berbeza, mereka seperti sebaya sahaja. Hari-hari NAAN dihiasi bahagia berkat nikmat seorang sahabat yang dipinjamkan Tuhan. Dia takut lagi untuk kehilangan kali ini. Takut hati tidak mampu lagi bertaut dalam kasih Tuhan. Cukuplah sekali itu sahaja.

Senyumnya dicabut, manis wajahnya hilang kerana terlalu sendu dengan yang namanya kehilangan. Perginya bukan sementara, tetapi untuk selamanya. Kekuatan dirobek hingga berkecai. Empangan airmata tidak mahu berhenti untuk terus menunjukkan derasnya waktu itu. Sungguh, kehilangan itu amat memeritkan.

Dia berdoa di lubuk hati yang paling dalam, janganlah ditarik dengan begitu cepat nikmat yang dipinjamkan. Biarlah jasad dan jiwa ini merasai indahnya kasih Tuhan. Kerana diri ini masih belum kuat untuk menerima lagi kehilangan. Aamiin. Monolog hati NAAN.

Karya/Kredit:
Lizawatie Mihamzah

http://t.me/thepenciptakudihatiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan