Khamis, 26 Oktober 2017

NAAN Qawi (Part 4)

NAAN Qawi.

Part 4--

"Awak sayang NAAN tak?" ujar NAAN pada Hannah dengan nada manja.

"Mestilah sayang. Saya sayang awak kerana Allah, wahai NAANku sayang." Jawab Hannah.

"Kalau sayang, awak jangan biarkan saya sendiri ya. Awak akan sentiasa ada, bila saya memerlukan, boleh?" Pinta NAAN.

"In shaa Allah awak. Saya akan sentiasa ada andai awak memerlukan. Tetapi, andai Allah menjemput saya pulang suatu hari nanti, awak berjanji pada saya, yang awak akan kuat dan sentiasa melebarkan senyuman. Redhalah dengan pemergian saya nanti. Saya tidak mahu, NAAN yang saya kenali dan selalu ceria ini, bermuram durja saat itu. Boleh?" Pinta Hannah kepada NAAN.

"Hmm..saya tidak tahu sama ada saya akan kuat dan ceria seperti ini atau tidak pada saat itu. Cuma satu saya pinta pada awak, jangan biarkan saya sendiri. Saya takut untuk kesepian dan kehilangan." Ujar NAAN.

"NAAN nak dengar satu kisah tak?" Ujar Hannah.

"Boleh. Saya nak! Saya nak!" Jawab NAAN seperti keanak-anakan.

Pada suatu ketika, ada dua orang sahabat yang saling berkasih sayang kerana Allah. Kehidupan mereka sederhana dan bahagia hinggalah pada suatu hari, salah seorang daripada mereka pergi menghadap Ilahi. Salah seorang tadi amatlah bermuram durja sehingga nikmat kesihatannya hilang ditelan duka. Dari hari ke hari sehinga bulan ke bulan, dia tetap terus ingin dalam keadaan yang sama. Dia masih lagi berduka sehingga menyebabkan anggota matanya tidak lagi seperti dahulu. Dia hampir saja buta.

Namun begitu, dia tetap dalam keadaan yang sama sehingga datang seseorang dalam mimpinya. Dalam mimpi tersebut, dia melihat seseorang itu adalah sahabat kesayangannya. Si sahabat tadi berpesan padanya, "Wahai sahabatku, mengapa engkau terus larut dalam kesedihan? Tidakkah engkau yakin pada kuasa Tuhan? Kau harus kuat menempuh dugaan ini. Sebelum aku terlupa, aku ingin berkata padamu, sama ada engkau menjadi lebih baik ataupun sebaliknya. Galilah hikmah dalam setiap kisah. Ambil ibrah dalam setiap cerita. Terima kasih untuk kenangan kita. Tuhan sentiasa membahagiakanmu dengan cara-Nya. Kudoa agar engkau kuat untuk hari-hari seterusnya. Allah tahu engkau mampu hadapi dugaan ini. Ketahuilah, diri ini amat mencintaimu kerana Allah. Dengan kasih sayang dari Tuhan, maka berbahagialah."

Lalu si sahabat tadi terjaga dan beristighfar panjang. Dan selepas daripada peristiwa malam itu, dia belajar untuk terus kuat walau apa jua rintangan melanda.

"So, saya nak NAAN ambil ibrah daripada kisah ini, NAAN kena kuat walau apa jua yang datang melanda dalam kehidupan ini. NAAN janji pada saya ya." Pinta Hannah pada NAAN.

Karya/Kredit:
Lizawatie Mihamzah

http://t.me/thepenciptakudihatiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan