Khamis, 26 Oktober 2017

NAAN Qawi (Part 6)

NAAN Qawi.

Part 6--

"Izz!!! Izz bangun Izz. Bangun. Ya Allah, apa aku nak buat ni. Tolong saya. Tolong. Tolong. Ya Allah selamatkanlah Izz. Izz bertahan. Izz kuat. Izz maksud kuat kan. Izz kena kuat." Rintih NAAN.

Mereka bergegas ke hospital kerana Izz terlibat dengan kes langgar lari. Anggotanya kena rempuh dengan kuat menyebabkannya tidak mampu sedarkan diri.

Izz dimasukkan ke dalam ICU. Keadaannya amat kritikal. Tulang-tulang banyak yang patah. Darah juga begitu. Kerisauan tampak jelas pada muka NAAN. Dia asyik menangis sejak dari dalam ambulans lagi.

Tangisan NAAN seperti tidak ada tanda-tanda akan berhenti. Dia terlalu banyak menangis sehinggakan matanya sudah kelihatan bengkak sedikit.

"Siapa waris terdekat Izz Faqirah?" Tanya doktor tersebut.

"Saya! Saya!" Kata NAAN.

"Kami minta maaf. Kami tidak dapat menyelamatkan nyawa cik Izz Faqirah. Banyakkan bersabar ya. Allah lebih menyayanginya." Ujar doktor tersebut.

NAAN seperti orang yang hilang kawalan lalu pengsan. Dia tidak dapat menyeimbangkan emosinya ketika berhadapan dengan situasi seperti itu. Tambahan pula, kehilangan satu-satu sahabat akrabnya semenjak dia kehilangan mak ayah tiga tahun yang lalu asbab terlibat dengan kemalangan jalan raya.

Kehilangan kali ini benar-benar menguji imannya. Gelombang futur yang mula bertapak di dalam hati semakin bebas melebarkan wilayah jajahannya dalam diri seorang NAAN.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan, dia masih dalam keadaan depresi yang melampau. Tidak mahu makan dan minum. Membiarkan diri dalam keadaan tenat dan parah terbawa arus dek gelora jiwa yang futur.

Dia dalam keadaan yang tidak terurus. Sama ada dari segi kesihatan, makan dan minum, pakaian dan akademik. Bahkan, dalam bab ibadah, kena ada orang yang mengingatkan. Jika tidak, dia akan terus larut dalam alunan duka nestapa.

Begitulah keadaan NAAN semenjak pemergian Izz ke pangkuan Tuhan. Begitu lemah iman yang ada dalam diri NAAN sehinggakan Tuhan mahu menarik balik apa yang Dia pinjamkan pun, NAAN menunjukkan rasa tidak redha terhadapnya.

Sesungguhnya, siapalah kita ingin menyangkal kuasa Tuhan. Tanya diri kita, adakah aku layak merasa kehilangan sedangkan aku belum pernah ada sesuatu yang aku miliki secara mutlak. Pandanglah ujian yang datang dari sisi insan yang tiada apa-apa asalnya, bukan dari sisi Tuhan Yang Empunya segala.

Karya/Kredit:
Lizawatie Mihamzah

http://t.me/thepenciptakudihatiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan