Khamis, 26 Oktober 2017

NAAN Qawi (Part 8)

NAAN Qawi.

Part 8--

Sebulan berlalu, kenangan itu masih subur dalam ingatannya. Peristiwa yang menyebabkan semangatnya berselerakan. Namun, digagahi jua kerana sebuah janji yang pernah terungkap suatu ketika dahulu. Janji untuk terus kuat, terus teguh dalam menempuh kehidupan.

"Doktor, bagaimana keadaan Hannah? Dia boleh selamat tak? Tolong buat yang terbaik doktor. Tolonglah doktor. Tolong selamatkan nyawa Hannah. Tolong doktor." Rayu NAAN kepada Doktor Nurain.

"Kami akan cuba sehabis baik untuk menyelamatkan pesakit. Kami tidak akan membiarkan pesakit dalam keadaan yang kritikal seperti ini. Selebihnya, kita berserah pada Allah kerana Dia yang menentukan segalanya." Jelas doktor Nurain.

Denyutan jantung Hannah tiba-tiba berhenti secara total. Itu yang membuatkan NAAN cemas. Mana tidaknya, Hannah baru sahaja minta izin untuk lena sebentar, tiba-tiba NAAN terdengar bunyi tettt yang panjang. Hannah bergegas untuk mendapatkan Doktor Nurain untuk memeriksa keadaan Hannah.

"Ehem! Termenung apa tu cik NAAN yang comel?" Sergah Hannah membuatkan NAAN sedar dari lamunan.

"Tak ada apalah. NAAN cuma teringat peristiwa yang mencemaskan pada saat itu." Ujar NAAN.

"Peristiwa cemas? Peristiwa apa tu?" Soal Hannah.

"Peristiwa cemas saat denyut jantung Hannah terhenti secara total. Hannah tahu, NAAN amat takut waktu itu kalau Hannah akan pergi meninggalkan NAAN selamanya. Namun, Allah itu Maha Mendengar dan Mengetahui segala apa yang terbisik di hati. Dari sudut hati NAAN yang paling dalam, NAAN minta pada Allah agar jangan mengambil Hannah lagi saat itu. NAAN tidak kuat tetapi andai itu yang terbaik buat kita berdua, moga Tuhan mendakap jiwa ini dengan erat agar tidak jauh dari naungan-Nya, agar jiwa ini tidak meronta dan meratapi sebuah pemergian." Terang NAAN panjang lebar.

"Alhamdulillah. Itulah tanda kasih Allah kepada kita. Allah tidak akan pernah membiarkan kita terkapai-kapai bila kita meminta bersungguh-sungguh pada-Nya. Benar Allah itu Maha Mendengar tetapi Allah ingin melihat sejauh mana kita hidup dengan title hamba. Hamba yang bertawakkal pada-Nya atas segala ketentuan." Ujar Hannah pula.

"Benar! Betul!" NAAN mengiyakan.

"Hah! Ni tak ada kelas ke duduk lama-lama kat sini? Kejap lagi lambat pula." Soal Hannah.

"Harini kelas petang. So, bolehlah kalau nak minta teman ke perpustakaan." Kata NAAN.

Karya/Kredit:
Lizawatie Mihamzah

http://t.me/thepenciptakudihatiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan