Khamis, 26 Oktober 2017

NAAN Qawi (Part 9)

NAAN Qawi.

Part 9--

"Eh! Maafkan saya. Saya tak sengaja." Pinta NAAN pada lelaki yang dilanggarnya itu.

"Takpa..takpa.. salah saya juga sebab tak perasan ada orang kat depan." Ujar lelaki itu.

NAAN berlaga bahu dengan seorang pelajar lelaki menyebabkan fail-fail assignment miliknya berjatuhan ke lantai.

NAAN dan Hannah memilih tempat duduk di suatu sudut tepi dalam perpustakaan itu. Mereka lebih selesa di situ kerana tidak ramai orang yang lalu-lalang.

"NAAN, lelaki tadi asyik pandang ke arah kita. Ada apa-apa yang tak kena ke? Ke kau tersalah ambil fail dia punya?" Kata Hannah.

"Hah? Mana? Takpun. NAAN ambil fail NAAN punyalah. Kalau NAAN terambil fail lelaki tadi tu punya, NAAN akan pulangkan balik. Dahlah banyak assignment nak kena betulkan ni, tak sanggup nak tertukar fail berhari-hari." Bebel NAAN.

"Assalamu'alaikum cik berdua. Ini ada surat untuk cik berbaju ungu. Surat ini datang dari lelaki yang berbaju kemeja biru di sudut sana sambil jari menunjuk ke arah lelaki tadi." Kata pak guard yang menjadi posmen kepada lelaki itu.

"Alahai. Untunglah dapat surat."  Usik Hannah.

"Untung apa kebenda laa wahai Hannah sayang oii. Jom buka surat ni. Lelaki ni nak apalah agaknya." Ujar NAAN.

Lalu surat tadi dibuka dan dibaca,

Assalamu'alaikum..

Nama ana Amir Iskandar. Ana terpaku melihat enti. Jujur ana katakan. Ana ingin bertanya, sekiranya enti sudi, ana ingin berkawan dengan enti.

-Amir Iskandar-

"Hannah, dia tu nak berkawan dengan NAAN. Boleh ke lelaki berkawan dengan perempuan tanpa tujuan yang pasti?" Tanya NAAN.

"Lorhh. Ingatkan betul-betul fail tertukar rupa-rupanya nak berkawan. Hmm. Tak payahlah. Balas ja kata NAAN dah ada kawan iaitu Hannah. Rasanya ramai lagi pelajar lelaki kat U ni yang nak berkawan dengan dia. Dia tu ja yang tak perasan. Adakah nak cari kawan tapi perempuan. Lainlah kalau nak ajak kahwin. Sekurang-kurangnya, ada juga peneman hidup NAAN kesayangan Hannah ni. Hahahahaha." Gelak ketawa mereka berdua apabila mendengar part ayat yang last itu.

"Amboi! Dia tu sakan nampak. Hehe. Nak balas apa dekat surat ni?" Tanya NAAN.

"Meh Hannah balas,

Wa'alaikumussalam..

Andai hanya ingin berkawan, kera di hutan juga berkawan. Namun, andai ada nawaitu yang tersembunyi atau lebih akbar dari itu, mohon berkawan dengan orang lain. Kerana ana sudah ada seorang sahabat yang lebih baik daripada 10 orang kawan.

Sekian.

-NAAN-

Karya/Kredit:
Lizawatie Mihamzah

http://t.me/thepenciptakudihatiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan